Är det bra med Mjölk i Kaffet? Bör man ha Mjölk i Kaffe?

brewed coffee 1836168 1280

Kaffevärlden är bekant med användningen av mjölk för att tillaga kaffedrycker.

Det finns flera komponenter som finns i mjölk som i hög grad bidrar till att den kan smaka ännu bättre och förhöjer dess matvärde. Mjölk är en stor källa till vitamin D som är avgörande för friska skelett. Det är också en bra källa till kalcium som är ett annat näringsämne som är viktigt för friska ben och tänder.

Vilken är hälsosammare – svart kaffe eller med mjölk?

Det finns inte ett universellt mått på hur mycket mjölk du ska lägga till ditt svarta kaffe. Allt beror på personliga preferenser, oavsett om du gillar ditt kaffe ”italienskt”, ”franskt” eller amerikanskt eller stilen du växte upp med. De är bra recept som beskriver det ändå.

Innan vi går in på detaljerna om hur du bäst smälter ihop din mjölk med kaffe, låt oss kort överväga vad en kopp mjölk innebär.

Mjölkproteiner: Mjölkprotein förhindrar eventuell nedbrytning av muskelvävnad. Detta är särskilt viktigt vid tillfällen då kroppen inte får i sig kalorier, särskilt på natten. Mjölkprotein bildar en gelliknande substans i tarmen och absorberas under en period på 7 timmar, vilket effektivt ger kroppen något att mata på.

Det finns två klasser av proteiner som kan hittas i mjölk, vassle- och kaseinproteiner. Vetenskapligt är det mjölkproteinerna som smälter samman med kaffekulorna för att ge upphov till den signatursmak som kännetecknar latte och cappuccino. Och smaken blir bättre om kaffet var varmt från början.

Mjölkfett: Enligt laboratorietester består 4-5 % av komjölken av fett, vilket inte bara är fett utan en komplex kombination av olika typer av fetter. Fett gör dig inte fet, inte ens mjölkfett. Det är ett otroligt mättande näringsämne, som fyller dig, saktar ner frisättningen av sockerarter i blodomloppet och hjälper till att förhindra överätande, föreslog experter.

Effekterna av mjölk i kaffe – bra eller dåliga?

Nu när du redan vet vad som verkligen finns i varje kopp mjölk du tar ut från ditt kylskåp är det bara rättvist om vi grävde lite på effekten av att lägga till mejeriprodukter till din dagliga kopp.

Att mjölk bara förhöjer smaken och färgen på ditt kaffe är en sak men det visar sig att det faktiskt finns mer i det än bara smak.

Men innan vi sätter igång är det bra att erkänna att regelbunden konsumtion av kaffe faktiskt är hälsosamt. Några av de stora fördelarna med kaffe inkluderar att förbättra ditt minne och minska risken för att utveckla levercancer. Beroende på hur du tar ditt kaffe finns det dock unika fördelar som du kan njuta av.

Aktuell forskning om effekterna av mjölk i kaffe

Forskare vid Nestles forskningscenter, beläget i Schweiz, upptäckte nyligen den bestående frisättningen av nyttiga polyfenoler efter kaffeintag.

Dessa forskare gick sedan vidare för att undersöka hur gräddersättning och mjölk som inte är mejeriprodukter påverkar tillgången på dessa viktiga näringsämnen. Deras forskning hjälper människor att få en bättre förståelse för om det är stor skillnad på att konsumera svart kaffe eller kaffe med mjölk.

Vad är polyfenoler?

Polyfenoler är namnet på de antioxidanter som finns i kaffe. Dessa antioxidanter är ganska viktiga eftersom de är kopplade till olika hälsofrämjande fördelar. Ändå är deras tillgänglighet hos människor ett område som ännu inte har studerats grundligt.

Nestles forskare är angelägna om att förstå den exakta biotillgängligheten av polyfenoler för att möjliggöra leverans av optimala mängder av dessa viktiga antioxidanter i kaffet de producerar.

Forskningsresultat

I den aktuella forskningen fick friska vuxna olika sorters kaffe från snabbkaffe till kaffe med mjölk. Efter att de hade druckit upp sina drinkar väntade forskarna 12 timmar och tog sedan blodprover från alla deltagare. Polyfenolekvivalenter i blodplasma (ferulsyra, isoferulsyra och koffeinsyra) mättes och den övergripande biotillgängligheten för de olika kaffesorterna fastställdes.

Resultaten av studien visade att tillsats av mjölk till kaffe inte hade någon effekt på polyfenols biotillgänglighet. Trots att tillsatsen av en gräddkanna utan mejeriprodukter till kaffe fördröjde den tid då polyfenolekvivalenterna uppträdde i blodet, påverkade det inte den totala mängden som levererades. Sammanfattningsvis nådde polyfenoler så småningom blodomloppet oavsett vilket kaffe som konsumerades.

Utvärdera resultaten

Kaffe är en av de bästa källorna till antioxidanter, särskilt polyfenoler, och antioxidanter är viktiga för att hålla kroppen frisk. Studien av Nestles forskare visade slutligen att lika mycket polyfenoler levereras i det svarta kaffet och alternativet kaffe utan mjölk. Ändå är forskarna angelägna om att avancera sina studier av bioaktiva ingredienser i kaffe för att leverera dem till konsumenterna på ett välsmakande och effektivt sätt.

Ska du dricka ditt kaffe svart eller vitt?

1. Tillsätt inte mjölk om du vill gå ner i vikt

Om du vill gå ner i vikt och aktivt arbetar mot det målet kommer du att få nöja dig att dricka ditt kaffe utan mjölk ett tag för att nå ditt mål. Svart kaffe har betydligt lägre kalorier jämfört med kaffe med både mjölk och socker. Faktum är att med endast 4,7 kalorier per kopp, kommer svart kaffe att hjälpa dig att hålla reda på ditt kaloriintag under din viktminskningsperiod. Däremot har kaffe som innehåller socker och mjölk häpnadsväckande 56,6 kalorier.

2. Tillsätt mjölk till ditt kaffe på kvällen

Att ha rent svart kaffe ger dig energi, ger dig mycket mer mental medvetenhet och klarhet eftersom det inte finns grädde eller mjölk som begränsar dess effekter. Att dricka en kopp svart kaffe på kvällen kan alltså sluta med att du håller dig vaken länge till långt in på natten. Att ta de ytterligare 50 kalorierna från kaffe med mjölk skulle vara det hälsosammare alternativet och kommer att hindra dig från att störa ditt sömnmönster.

För dem som redan har svårt att sova på natten rekommenderar experter att inte dricka något kaffe, vare sig det är svart eller med mjölk, efter solnedgången. Annars, om du planerar att göra något viktigt på kvällen och börjar känna dig sömnig, kommer svart kaffe att vara effektivare för att hålla dig vaken längre.

3. Tillsätt mjölk om du lider av surhet

Personer med surhet rekommenderas att undvika att ta kaffe, särskilt svart kaffe eftersom det har en extremt hög pH-nivå. Dessutom ökar koncentrerat svart kaffe också syrakoncentrationen i urinen. Det bästa alternativet är alltså inte bara att dricka kaffe med mjölk utan också att se till att du dricker tillräckligt med vatten och lägga till vattnig mat som gurka till din kost för att hjälpa till att neutralisera denna effekt.

4. Tillsätt mjölk för att förebygga esofaguscancer

En av farhågorna kring kaffekonsumtion är att det resulterar i matstrupscancer. Det är allmänt känt att att dricka en mycket varm kopp kaffe ökar chanserna att få termiska brännskador i de känsliga matstrupsvävnaderna. Och om du inte visste det, är dessa brännskador en viktig del av processen som bidrar till risken att få esofagusmaligniteter. Men genom att tillsätta mjölk till din kopp kaffe, sänker temperaturen avsevärt på din dryck och kan göra den mycket säkrare.

By nesta

Du kanske också gillar dessa artiklar

  • Vilket Kaffe är minst Beskt? Minst Bittra Kaffet

  • Vad är Skillnaden Mellan Kaffe Latte och Latte Macchiato?

  • Vilket Land Dricker mest Kaffe i Världen?

  • Vad är Skillnaden mellan Cortado och Macchiato?